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24 April, 2016

Spanish Code of Conduct: a useful tool for the appropriate tax governance for Spanish companies

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The Spanish Code of Conduct aims at promoting a cooperative relationship between the Spanish tax authorities and the companies subscribing it.

The Spanish Code of Conduct aims at promoting a cooperative relationship between the Spanish tax authorities and the companies subscribing it.

It was prepared by the Large Companies Forum and it applies to companies adhered to the Spanish Code of Conduct by means of a Directors’ agreement. The annual report on Corporate governance has to include a reference to the Code’s adequate compliance. Lack of inclusion of this reference can be qualified as a renounce to the Code.


✔ The Spanish Code of Conduct contains a set of recommendations that are voluntarily assumed by the Spanish tax administration as well as by companies, with the purpose of improving the application of Spanish tax legislation:

  • Through cooperation and trust between companies and the Spanish tax administration;
  • by putting into practice responsible practices by companies.

✔ The complexity of international businesses requires an adequate management of the risks associated to the compliance of tax obligations, requiring the cooperation between the Spanish tax administration and taxpayers:

  1. Transparency, good faith and cooperation with the Spanish tax administration in the tax practices: it implies the avoidance of the use of opaque structures or the commitment of the Board of Directors to be adequately informed on the Company’s tax policies, prior to their implementation, the filing of the annual accounts or of the Corporate income tax return.
  2. Transparency and legal security in the application and interpretation of the tax regulations by the Spanish tax authorities in relation to the application of interpreting criteria set forth by the administration and the Courts and their information to the taxpayers.
  3. Reduction of litigation and avoidance of conflicts, maximizing the agreement in the tax audit procedure.

✔ An annex to the Spanish Code of Conduct has recently been passed, including a list of actions that companies can voluntarily apply It is important to note that such actions can be applied irrespective of the companies’ size. An annex that will serve as a useful tool to evaluate the companies’ reputation, in respect to their appropriate compliance of Spanish tax regulations.

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sólo a la finalización del periodo impositivo es posible conocer el incremento de fondos propios

En una reciente consulta vinculante de fecha 22 de Diciembre de 2015 (CV4127-15) la Dirección General de Tributos ha aclarado, con respecto a una sociedad con ejercicio natural en el ejercicio 2015, que la reducción derivada de la reserva de capitalización podrá aplicarse en la base imponible de dicho ejercicio y permite que la dotación de la reserva se realice dentro del plazo previsto en la norma mercantil para la aprobación de las cuentas anuales del ejercicio 2015.

Una aclaración del todo necesaria, a la vista de las dudas que la redacción legal había suscitado.


✔ Tal y como hemos informado con anterioridad a este post, en las últimas fechas se había suscitado el debate respecto del momento en el que debe producirse la dotación de la reserva de capitalización: ¿en el propio ejercicio 2015, en que se produce el incremento de los fondos propios que da lugar a la reserva, con cargo a los resultados del ejercicio anterior; o bien, en el periodo impositivo siguiente al que se produce el incremento de los fondos propios?

Recordemos que dicha reserva es requisito indispensable para poder aplicar la reducción de la base imponible del 10% del importe del incremento de los fondos propios existente en el ejercicio, debiendo dotarse la misma por el importe, precisamente, de dicha reducción.

✔ La Dirección General de Tributos considera que, teniendo en cuenta que sólo a la finalización del periodo impositivo es posible conocer el incremento de fondos propios que se haya realizado en dicho periodo, habiéndose generado un incremento en las reservas de la entidad, el cumplimiento formal relativo a registrar en balance una reserva calificada como indisponible con absoluta separación y título separado se entenderá cumplido siempre que la dotación formal de dicha reserva de capitalización se produzca en el plazo legalmente previsto en la normativa mercantil para la aprobación de las cuentas anuales del ejercicio en que se aplique la reducción.

✔ A título de ejemplo, en la medida que una sociedad, con ejercicio natural, a 31 de diciembre de 2015 haya experimentado un incremento de fondos propios respecto de los existentes a 1 de Enero de 2015 y se haya producido un incremento de reservas, podrá aplicarse la reducción. La sociedad dispondrá de seis meses desde el cierre de ejercicio, (esto es, hasta 30 de Junio de 2016) para reclasificar la reserva correspondiente a la reserva de capitalización.

Esta reserva será indisponible durante el plazo de 5 años a contar desde el 31 de Diciembre de 2015.

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